Saturday, August 28, 2010

3 KATA MALAIKAT JIBRIL YG DIAMINKAN OLEH RASULULLAH

assalamualaikum w.b.t,
Ketika Rasulullah s.a.w ingin menaiki ke mimbar untuk memberi khutbah..,tiba-tiba pada tangga pertama,Rasulullah bertemu dengan malaikat Jibril a.s.Dan malaikat Jibril berkata,"Wahai Rasul Allah,celakalah umatmu,apabila namamu disebut,akan tetapi mereka tidak berselawat ke atas mu!!".Lalu Rasulullah mengaminkan.
Kemudian Rasulullah s.a.w menaiki lagi,tiba-tiba pada tangga kedua,Rasulullah bertemu sekali lagi dengan malaikat Jibril a.s.Dan malaikat Jibril berkata,"Wahai Rasul Allah,celakalah umatmu,apabila habis sahaja Ramdhan,akan tetapi tidak ada sebarang perubahan!!".Lalu Rasulullah mengaminkan.
Kemudian,Rasulullah s.a.w menaiki lagi tangga,tiba-tiba pada tangga ketiga,Rasulullah bertemu dengan malaikat Jibril a.s.Dan malaikat Jibril berkata,"Wahai Rasul Allah,celakalah umatmu,apabila mereka ada ibu bapa,akan tetapi mereka langsung tidak hormat pada keduanya!!".Lalu Rasulullah mengaminkan.
Kemudian Rasulullah mahu pitam,dan berkata pada malaikat,"akan aku bertemu dengan mu sekali lagi?".Lalu malaikat Jibril berkata,"tidak...,dan ini lah kali terakhir....".

Kesimpulannya..,:
1)berselawatlah ke atas junjungan besar Nabi kita.
2)berubahlah sesudahnya Ramdhan berlalu.
      - solat jemaah
      - tadarus Quran
      - bersedekah
3)Hormatilah ibu bapa kita.

semoga dgn info ini,kita dpt berubah ke arah mndpt keredhaan Allah....

No comments:

Post a Comment